Tietenkin tupelsin näiden postauksien kanssa, joten jos joku siitä pahoitti mielensä niin pahoittelut.
Kirjoitin aikaisemmin parikin juttua ostamisen vaikeudesta (osa1 ja osa2) ja pitkään drafteissa lojui kaksi sanaa siitä, että myyminen on vaikeata. No niin on!
Miksi myyminen on vaikeata?
- Ensin pitää potentiaalinen asiakas kaivaa jostain kivenkolosta paikan päälle vaikkapa puhelimen välityksellä ellei se itsekseen pumpsahda toimistoon tai myyntipisteeseen (Soittaminen se muuten vasta vaikeata onkin, siitä enemmän toisella kertaa)
- Kun asiakas on paikalla niin sille pitäisi jotenkin osoittaa että hän tarvitsee sen tuotteen ja hänelle todella on siitä hyötyä.
- Kun asiakas vihdoin uskoo, että hän mahdollisesti tarvitsee tuotteen ja hänelle on siitä hyötyä, niin pitäisi vielä saada se asiakas oikeasti ostamaan se tuote.
Jos joku sanoo, että tuo touhu on helppoa niin tervetuloa myymään minulle tai ”mysterymyymään” joistakin kollegoistani. Olen tällä viikolla antanut pakit jo aika monelle myyjälle. Yhteistä näille kaikille oli se, että homma meni hatelikkoon ja lujaa jo kohdassa yksi. Harmittaa, kun he pääsääntöisesti tuntuvat olevan ihan mukavia ihmisiä.
Joku harva on päässyt joskus kohtaan kaksi. Silloin alkaa mammuttimainen ”show up and throw up” -presentaatio mitä kaikkea tuotteella tai palvelulla voi tehdä. Valitettavasti ainakaan minä en uusista tuotteista ja palveluista aina (varsinkaan niiden ominaisuuksista) heti tajua, että miten niistä hyötyisin omassa työssäni... ja niinpä myyntihenkilö lensi pihalle kuin leppäkeihäs kohdassa kaksi.
Kohtaan kolme ovat yleensä päässeet ne, jotka olen itse paikalle kutsunut perusteella tai toisella. Silloin kauppa on käytännössä jo kotona, koska olen itse selvittänyt ratkaisun tarpeeseeni. Siinähän sitten Turpo&Kurpo Oy maksaa myyntihenkilölle palkan ja bonukset ”””loistavasti tehdystä myynnistä”””.
Jos joku vielä sanoo perustellusti, että myyminen on helppoa niin sitten haluan ehdottomasti tavata hänet.
Mutta mitenkäs me tehdään Klemmaritehtaalla?
Koska myyminen on vaikeata, niin tehtaalla on 5 pääaluetta joita harjoitellaan palasina ja kokonaisuuksina.
- Soittaminen (jotkut kuulemma kutsuvat tätä buukkaamiseksi)
- Asiakkaan tilanteen ja tarpeiden ymmärtäminen
- Asiakkaan tarpeisiin sopivan ratkaisun ja sen hyötyjen esittäminen
- Vastaväitteiden käsittely ja otsopäätöksen saaminen
- Asiakkuudesta huolehtiminen (tämä on muuten jostain kumman syystä übervaikeata)
Tosin jos näistä 5 osa-alueesta ei tiedä mitään, niin kokemus-erehdys -menetelmä voi olla jokseenkin haastava. Mutta ei sekään mahdotonta ole, joskin idioottimaista.
Myyminen on vaikeata.MOT
- Klemmmaritehtailija
No comments:
Post a Comment