Sunday, September 6, 2009

Myyntiä vai palvelua?

Viime aikoina on monessa (sosiaalisessa)mediassa ollut yllättävän paljon puhetta myymisestä ja palvelusta.

Lähtökohtana näyttää olevan mielenkiintoinen asetelma, jossa on kolme keskenään nahistelevaa koulukuntaa:
1) Ne jotka eivät ole ikinä myyneet mitään, ovat sitä mieltä että myynti on tuputtamista, pakkomyyntiä tai huijausta. (Tähän ryhmään kuuluvat myös ns. pitkän linjan asiakaspalvelijat)
2) Ne jotka ovat myyneet jossakin vaiheessa elämäänsä jotakin ja epäonnistuneet siinä tai eivät ole pitäneet myynnistä, ovat sitä mieltä, että myynti on pahasta ja palvelu hyvästä
3) Ne jotka ovat myyneet onnistuneesti sitä tai tätä ja/tai tietävät myynnistä enemmän ovat sitä mieltä, että oikein tehtynä myynti ja myynnin johtaminen tuottaa aina hyötyä myös asiakkaalle.

Haluan herättää ajatuksia siitä, että mitä myynti oikeastaan on. Käytän seuraavassa ilmaisuja ja jaottelua, joista myynnin ammattilaiset eivät ehkä ole niin innoissaan, mutta selkeyden vuoksi se on ehdottomasti tarpeen.

Palvelu A:
  1. Asiakas pyytää tuotteen
  2. Asiakkaalle annetaan tuote

Palvelu B:
  1. Esitellään asiakkaalle useita tuotteita
  2. Kysytään mikä tuote asiakasta kiinnostaisi
  3. Esitellään tarkemmin valitun tuotteen ominaisuudet
  4. Esitellään tuotteen hinta
  5. Kysytään, että ostaako asiakas tuotteen

Myynti:
  1. Selvitetään asiakkaan nykyiset tuotteet
  2. Selvitetään asiakkaan tarpeet kysymyksillä
  3. Esitellään asiakkaalle yksi tuote eli ratkaisu, joka vastaa parhaiten asiakkaan tarpeisiin
  4. Esitellään tuotteen tuomat hyödyt asiakkaalle eli kerrotaan miten tuote vastaa asiakkaan tarpeeseen (kohta 2.)
  5. Kysytään ostaako asiakas tuotteen / tuotteet

Tuhannen taalan kysymys: Mikä on myyntiä ja mikä on palvelua?
Kahden tuhannen taalan kysymys: Voisiko olla niin, että myynti onkin palvelua parhaimmasta päästä?

Mikäli et ole vielä kärryllä ajatuksenjuoksustani, niin seuraava mielestäni erottelee hyvin myynnin ja palvelun:
Palvelu: Asiakas menee lihatiskille ja pyytää kilon sikanautaa. Henkilökunta antaa sikanautaa
Myynti: Asiakas menee lihatiskille ja kysyy, että mitähän voisi vieraille laittaa pääruoaksi. Myyjä kysyy tarkentavia kysymyksiä ja ehdottaa ratkaisuksi paistettua Hirvenfileetä. Henkilökunta antaa hirvenlihan ja kertoo mistä muut tarvittavat lisukkeet löytyvät.

Mitä asiakas sanoo myyntitilanteen jälkeen? ”Olipa hyvää palvelua, kertoi vielä että mitä muuta minulta puuttuu ja mistä ne löydän”.

Itseasiassa henkilökunta myi hirvenfileen lisäksi muita tuotteita asiakkaalle, joten kyseessä oli ehdottomasti kuuluisa ”pakkomyynti”. Muistakin siis seuraavalla kerralla haukkua lihatiskin henkilökunta pakkomyynnistä, kun he kertovat (myyvät) sinulle hyvän ratkaisukokonaisuuden.

Klemmaritehtaassa myynti on aina myyntiä. Palvelu on sitä, että myyty asia tuotetaan asiakkaalle laadukkaasti.

2 comments:

  1. Kuvauksesi myynnistä on minun(kin) sanakirjassani kohdassa ratkaisumyynti. Ratkaisumyynnin periaatteethan on kehitetty alunperin monimutkaisten (IT-)järjestelmien myyntiin. Esimerkkisi lihatiskiltä kuvastaa kuitenkin hienosti, miten ratkaisumyynnin periaatteita voidaan soveltaa myös "bulkkitavaran" myyntiin ja sitä, miten myymällä hyvin yritys voi erottautua ja myydä enemmän. Itse asiassa, kun myyminen tehdään hyvin, se tuottaa asiakkaalle lisäarvoa jo ennen ostopäätöstä. Siten asiakas saattaa kokea sen hyvänä "palveluna".

    Pidin myös "nahistelijoiden" koulukuntajaottelusta. Missäs tällaista nahistelua muuten on nähtävissä?

    ReplyDelete
  2. Kiitos Pekka myös tästä kommentista.

    Seurailen ja joskus jopa kommentoin useita blogeja, verkkojulkaisuja ja foorumeita. Kamelin selän katkaisi oikeastaan erääseen myyntiä käsittelevään nettiartikkeliin lähetetyt kommentit. (Valitettavasti tätä artikkelia en halua tässä mainita. Ja ei, en liity artikkeliin millään tavoin vaan kyseessä on periaatteeni, josta alla lisää)

    Mielelläni antaisin konkreettisia esimerkkejä mistä näitä nahistelijoita löytyy, mutta tiedän että muun muassa sinä seuraat ja kommentoit useita minunkin seuraamia palstoja. Haluan kuitenkin pysyä 100% tuntemattomana ainakin toistaiseksi ja näin ollen tuotan sinulle pettymyksen linkkien suhteen, koska niiden kautta ei olisi vaikeaa selvittää henkilöllisyyttäni.

    Lähteiden joukkoon siis kuuluu blogeja/foorumeita/verkkojulkaisuja joista osaa tiedän sinunkin seuraavan aktiivisesti, joten ei muuta kuin sieltä vain rouhimaan, niin hetken kaivamisen jälkeen nahistelijasegmenttejä huomaa siellä sun täällä. :)

    Voisinpa oikeastaan kirjoittaa jossain vaiheessa postauksen, jossa linkitän hyviä esimerkkejä kyseisistä nahistelijatyypeistä siten että rakas anonymiteettini ei ole uhattuna. Toivottavasti silloin vastaan alkuperäiseen pyyntöösi riittävällä tasolla.

    - Klemmaritehtailija
    Jk. Valitettavasti minä taidan usein lukea ihmisten kommentteja/kirjoituksia turhankin kirjaimellisesti.

    ReplyDelete